Sebastian beretter om LR 2012

Gengivelse af artikel i informationshæftet omkring Limfjorden Rundt 2012 (25 års jubilæum)

Jeg er en dreng på 17 år (som har nogle forældre der har et bette træskiw kaldt ”Hjorten”. Vi kommer fra en bette by i Herning omegn, jeg blev tvunget til at tage med det første år for at se, hvad det indebar, det såkaldte Limfjorden Rundt? Og fik interesse for træskibsverdenen.

Det er nu i år sjette gang jeg skal med til Limfjorden Rundt, som var med Limfjorden Rundt 2012. Det var en fed oplevelse at være med. Det lille samfund/folkefær er utrolig!

At kunne prøve kræfter med sejlads er en ting i sig selv, men at kunne få lov til at komme med nogle forskellige skibe er noget af en oplevelse.
Jeg har lært meget fra de forskellige skibe bla. udtryk og teknikker. Det kan godt være at vejret ikke har været med os men det har stemningen nu! Selvom det regner er humøret stadig højt.

Den nostalgi der er ved dette træf er helt ubeskriveligt og der blev sejlet for sejl hver dag. Løgstør havn er et rigtig hyggeligt sted at ligge til du bliver godt taget imod.

Løgstør, to dage før starten.
Senere på dagen får tre skiwer lige lyst til at få flæskesteg sammen og låner sejlerstuen og starter festen lidt før.

Løgstør, dagen før starten.
Sidder ombord og kigger hvem der kommer ind. Senere vil vi op i teltet og have skipperlabskovs. Efter aftensmaden samles der nogle der en lille flok ombord på ”Hjorten”og snakker og hører om nyt, for det er jo et helt år siden sidst. Om morgenen på start dagen går far (skipper) til skippermøde og kommer tilbage. Det er nu vores tur til at stævne ud til starten af Limfjorden Rundt 2012. Starten gik fra den røde bøje, det går fint med at få vand på dækket, der op af så blev det jo skyllet. Mål ved feggesund på en fin 3 plads, hvor vi stimer til thisted for motor. Ankomning til Thisted god plads til alle, glæder os helt vildt til helstegt pattegris. Det er også altid hyggeligt i Thisted, med godt humør og første etape overstået alle kom med, der bliver sagt godnat efter en god dag.

Næste morgen smutter far til skippermøde og kommer tilbage hvor der er briefing om, hvad der er planlagt indtil videre. Vi stævner ud med kurs mod Struer, kommer under vildsundbroen og får at vide, at starten går længere nede, med rimelig regn og blæst. Vi kommer ud i Kaas bredning med fint vejr, mål ved sydspidsen af venø. Ankomst til Struer bliver taget pænt imod af ”Hermes”, hvor vi kommer til at lægge som nr.5 uden på dem. der er en god stemning på kajen. Det er tid til at få noget biksemad henne i sejlerbixen som har lagt lokaler til hele Limfjorden Rundt’s besætning. Rigtig godt sted, der er god armplads,
nu til køjs.

Om morgenen smutter far til skippermøde, vi stævner ud og gør klar til start, hvor kursen er sat mod Nykøbing Mors. Vejret er bare dejlig ingen regn og for lidt vind, ankomst til Nykøbing Mors. Bliver guided på plads, hvor mine nevøer stod og vinkede til os. Senere på aftenen tog vi over i teltet og fik rigtig god mad og en mega god stemning, og betjening. Efter en svingom i teltet kan ens fødder blive trætte, så det er tid til at gå ned på banjen med en rigtig god dag i vente.

Næste morgen hvor der på kajen er fest og løjer fra de lokale børnhaver med flag og sang i anledningen af 25 år’s jubilæet, påmønstrede jeg ombord på det gode skiw ”Fulton”((som jeg var så usandsynlig heldig at få lov til at komme med) TAK JAKOB). Sikken en størrelsesforskel i forhold til ”Hjorten”. Jeg får lov til at kravle med en bådsmand ud på bovsprydet og hjælpe til med sejl. Da vi kommer forbi Færker vig begynder så småt med at gøre klar til at tage sejl ned. Da vi ankommer til Fuur, som en af de første, står Tv MidtogVest og filmer hvor jeg er kravlet ud på bovsprydet igen og pakker sejl. Jeg afmønstre på ”Fulton” og påmønstrer igen på ”Hjorten” da hun endeligt kommer ind og ligger som nr. 11 i rækken. Så er det tid til få noget mad fra Skuret, tid til at gå i seng.

Næste morgen stævner vi ud til den sidste etape af Limfjorden Rundt 2012. Hvor det går super der ned af mod Skive. Vi kommer forbi Rothholmene hvor ”Tara” er også blevet grundejer (vi var der i 2011) da vi er kommet over målstregen tager vi sejl ned og starter stålgenuaen og tøffer mod skive. Der er lidt kø indtil havnen, vi kommer ind og får lagt til. Det er nu tid til afslutningsfest og spisning hvor vi er blevet inviteret til at sidde med besætningen fra ”Manø”. Humøret er højt og stemningen er god, dansegulvet bliver indviet og der kommer gang i festen for dette år’s endnu engang fantastiske Limfjorden Rundt.

En kanon fed tur, som man ikke lige glemmer. Jeg kan kun anbefale at tage med turen Rundt, for det er en rejse i danmarks skønneste fjord og kultur, fat mod og prøv kræfter med det maritime. Det har givet mig inspiriation, mod, lyst, og en uge med de specielle træskibstosser som har historier der SKAL fortælles videre. Mødet mellem fjorden, skibene, vejret og de gode mennesker, det kan ikke beskrives det skal opleves! Det er fantastisk.

Tak for at jeg måtte komme med de forskellige skibe:
Thomas, Skibladner II, Big mamma, Noatun, Loa, Fulton, Klitta.
Jeg takker rigtig mange gange for at I har givet mig den muglighed for at komme med!